Десислава Иванова цирк

Какво се случи с цирковото изкуство в България през 2020? Разговор с председателя на „БМЦА“ Десислава Иванова

Оказа се, че март месец на 2020-та година, e месец който ще помним години напред. Първоначално, никой не очакваше създалата се ситуацията около Covid да прерасне в глобална пандемична обстановка, която ще продължи с години и ще промени съществено цялото ни житие и битие. Катастрофалните последици, които нанася времето прекарано в страх и стрес, върху индивида, тепърва ще изкристализират, ще изплуват на повърхността бавно във времето. Но докато едни изпитваха дискомфорт, поради факта, че са затворени насила вкъщи и не могат съвсем естествено да се социализират, други бяха принудени буквално да оцеляват. Разликата между това, да си социално изолиран и стресиран, докато все още имаш сигурна работа и доходи, е огромна пред това да си социално изолиран и сектора в който работиш да изглежда безнадежден, както се случи в областта на изкуствата.

Какво се случва когато огромната инвестиция ,огромната организация от трупи, животни, сценични декори, персонал, транспорт и още… която представлява един цирк, трябва да преустанови дейност в един „обикновен“ мартенски ден? Точно след старта на игралния сезон, когато цирковете инвестират обикновено всичките си средства за предстоящо турне, идва новината за тяхното затваряне.

 Налага се да пътуват стотици километри , за да се приберат у дома и да чакат в пълна неизвестност какво ще се случи. И така изминават два месеца от първият локдаун, десетки артисти са принудени да търсят спасение на друго поприще.

Този разговор водим с Десислава Митева-Иванова. Деси e на 39г., дъщеря на известни циркови артисти, израснала в цирка. От 2014 г. насам е председател на „Българска Младежка Циркова Асоциация”. Световно известен дизайнер на циркови костюми, облякла звезди на манежа в Австралия, САЩ и  Европа. Хореограф на въздушни гимнастически номера. Някои от уникалните й изпълнения са: гимнастически номер на земя с ходеща по тялото котка, Въздушни воали с два папагала ара ,който е единствен в света. През годините е изпълнявала и много други жанрове в цирка като хула хоп, въздушна мрежа, илюзии, клоунада, лазерно шоу, въздушен полилей и др. Била е конферансие, инспектор манеж и др., което я е превърнало в универсален артист. Има три деца, които възпитава в любов към цирковото изкуство, трудолюбие и отдаденост. Две от тях са вече професионални циркови артисти.

„Цирковите артисти сме емоционални хора, не можем да живеем без публика, убииственото чувство, че светът няма нужда от нас в началото на пандемията вече е забравено, и което е още по-хубаво, доказахме обратното, светът има най-голяма нужда от нас в тези моменти. Публиката е не само нетърпелива да се върне към нормалността, но и много жадна за култура и духовни изживявания. Настоящата година стартира изключително успешно за българските циркови трупи, въпреки ковид ограниченията , те разпродават билетите си за дни напред, а трудът им е търсен и оценен.  Самите артисти израстнаха , припомниха си защо са избрали тази професия, погледнаха я отново като професия с безкрайни хоризонти, а не като даденост. Връзката зрител-артист сега е по-зареждаща от всякога ,няма нищо по-полезно за човешката природа от взаимното емоционално зареждане.„ ДИ


В края на май, когато се разрешават културните прояви, но при множество условия, отваря врати първият в Европа цирк, по време на ковид – това бе цирк Иванов. Със спектакъл под открито небе, без шапито, събитието превръща един столичен парк във вълшебно и романтично място, а красотата му бива отразена не само от родни и чуждестранни медии.

„Изненадващо зрителският интерес бе голям, въпреки страха от ковид, разрешените 30 процента места се продаваха с лекота на всяко представление. Но това далеч не бе достатъчно да вдигне на крака родната циркова индустрия. Изръжката на животни, персонал, артисти и транспорт не може да се плаща на 30 процента, потърсихме помощ от Министерство на Културата.”ДИ

Тогавашният министър на културата, свикал среща за директорите на българските циркове, но незнайно защо и как никой от директорите не присъства на тази среща, освен г-н Балкански. Срещата наистина се е провела, но резултатът от нея остава мистерия… Следват размирици в бранша и изявления в пресата на г-н Балкански, от типа, че всички български циркове са незаконни и държавата не трябва да им помага, че нямат нужда от средства, защото им стигали -“една тенджера манджа”…

„Но как се издържа цирк с 40 животни, като цирк Арлекино с една тенджера манджа или цирк с 13 камиона като Иванов? Та това са 10 български цирка! Изключително грозен опит да се яхне пандемията и тежкото положение ,за да се отстрани конкуренцията. Конкуренция, която единствена произвежда български кадри, а не търгува с чужди такива, конкуренция, която носи духа на цирковото изкуство и в най-малките родни градове и поддържа любовта на зрителите жива. Естествено „Българска Младежка Циркова Асоциация“ се намеси и доказа, че всички български циркове не само са абсолютно легитимни, но и заслужават да бъдат подкрепени от министерството, за да продължи да съществува цирковото изкуство у нас.“ ДИ

Асоциацията съвместно с Национален фонд “Култура” разработва програма за едногодишна подкрепа на организации в сферата на традиционният цирк. Това не само позволява запазването, но и развитието на българските циркове. Всички кандидатствали циркове, които отговарят на условията поставени от програмата са одобрени за финансиране. Тази програма е огромна стъпка напред не само в момент на пандемия, но и в исторически план, тъй като цирковото изкуство в България не е подпомагано от държавата от 30 години. Благодарение на програмата, добрите резултати не закъсняват: два от десетте цирка, членове на Българска Младежка Циркова Асоциация, цирк „Йорита” и цирк „Рио” започват турне 2021 с нови шапита. Поканени са множество чуждестранни артисти в цирк „Феникс” и цирк „Арена” да гастролират в България.

„Подобриха се условията за живот и работа на животни и артисти, родното цирково изкуство пое глътка въздух и надежда за бъдеще, изгря една положителна страна на мъчителната ковид пандемия. Неприятният вкус на обидата обаче доведе до това, че г-н Балкански загуби уважението на колегите си, и не само… дори не прояви доблест да се извини за клеветите и обидите, за които за малко да свърши в съда. “ ДИ

Следващият голям удар за циркът идва през вторият локдаун, през ноември, не само защото изгарят инвестициите за коледни събития и зимно турне, но и обидното отношение от страна на властите. Театрите остават отворени, а цирковете не. Министерство на Здравеопазването не можа да отговори на въпроса: “С какво циркът е по-рисков от театъра?“ Активисти разпространяват отворено писмо до министър Ангелов и това става причината за разрешение, циркът да отвори врати от 1 април тази година.

Въпреки създалата се криза, положителна страна от ковид пандемията, е че обединява не само български циркови трупи, но и колаборациите им и с други изкуства. В края на 2020г. Събитието АртРестарт организирано от „цирк Иванов“ събира под цирковата шатра диджеи, магьосници, театрали, танцьори, певци и др. Несъмнено, 2020г. ще остане за Българският цирк една от най-динамичните години в съвременната история на това изкуство.

Работата на асоциацията с институциите продължава, на 16 юни провежда среща със зам.министъра на Културата проф.д-р Борислава Танева, която взима присърце идеите и проблемите в сектора, и обещава спешни действия. Работи се усилено по ключови моменти за развитието на Българското цирково изкуство: законопроект за сценичните изкуства, сътрудничество с българските общини, съвместни проекти с Италианската фондация за цирково изкуство и конен спорт, сформиране на нова гилдия за цирково изкуство в Съюза на Артистите в България, съвместна работа със Свободният артистичен съюз и др.

„България винаги е притежавала талантливи млади хора с потенциал, време е те да бъдат подпомогнати, за да радват не само българската публика, но и да се представят пред света. Нашата асоциация винаги е съдействала за предаването на опит и знания от по-възрастните артисти на новото поколение, в тази връзка разработваме програма за по-интензивна обучителна дейност и повишаване художествената стойност на нови сценични продукции, социални програми за привличане на нови кадри и разширяване дейността набългарските пътуващи циркове.” ДИ

Авторски публикации 191

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Свързани публикации

Започнете да пишете термина, по който желаете да направите търсене, и натиснете Enter. Натиснете ESC за отказ.

Нагоре
error: Копи не е възможно!!!