Матей Вишниек

Нова книга от „Новия Йонеско“ Матей Вишниек

Facebook
Instagram
Linked In
Fb messenger
Follow by Email

Както за Шекспир, така и за Матей Вишниек (род. 1956) „целият свят е сцена“. В случая по-точно „цирк“. Темата пронизва някои от най- известните му и играни по света текстове – „Клоуните“ („Дребна работа за стар клоун“), „Три нощи с Мадокс“, „Какво ще правим с виолончелото?“, „Ама, мамо, тези разказват във второ действие какво се случва в първо!“.  Цирковото, маскарадното, карнавалното срещаме в много от тези пиеси, вдъхновени от италианската комедия дел арте, драматургията на  Йон Лука Караджале, Йонеско и Алфред Жари. Родее се и със сюрреалистичната проза на непознатия у нас румънски авангардист Урмуз, който всъщност предхожда Йонеско и Бекет.

В тях се преплитат по удивително хармоничен начин иронията и сатирата, буфонадата и гротеската. Като поетичното начало в редица моменти е на преден план. Някои критици определят театъра му като „фрагментарен“, други като „поетичен“ и „свръхчувствителен“, трети като „пост психологически“. Всичко това е вярно, но най-точно е да се каже, че е кръвно свързан с ужасите на екзистенцията, въпреки влиянията (Кафка, Сартр, Будзати, Йонеско, Жари, Бекет, Пинтър, Арабал, Мрожек) е определено новаторски, оригинален.
През септември 1987 г. 31-годишният Вишниек заминава като екскурзиант на Запад (или по-точно емигрира, след забравана на пиесата му „Коне под прозореца“). Решил е твърдо да напусне родината си, тогава под властта на диктатора Чаушеску, и като мнозина румънски интелектуалци да потърси политическо убежище в приятелски настроената Франция.

Получава го, без да чака дълго. Там веднага установява, че си е у дома, че познава отлично града на Сена (от литературата и киното!). По-късно в интервю за нашето списание „Факел“ ще сподели:

„Изведнъж се оказа, че съм си у дома, че съм пристигнал в една своеобразна духовна родина, в пространство, което ми беше много познато и близко, защото си бях мечтал и фантазирал за него…“

Подобно на своите велики сънародници Емил Мишел Чоран и Йожен Йонеско, овладява до съвършенство езика на Волтер и Юго и започва да пише и на френски. „Френският дисциплинира перото ми, ще каже той, започнах да се изразявам по-точно и строго…“

Автор е и на 7 романа. Бих казал, че прозата му се родее с поезията и драматургията. В нея няма реализъм. Всъщност Матей Вишниек е автор само на един „реалистичен текст“ – дисертацията си на тема „Съпротивата чрез културата в страните на Източна Европа“. 

Днес името на Матей Вишниек присъства в театралните афиши на повече от 40 страни в Европа, Азия и Америка. Автор е на стихове, на повече от 70 пиеси, на 7 романа.  Играе се по цял свят – от Аржентина и Чили до Япония и Австралия. Поставян е дори в Турция и Иран.  В Авиньон, Токио и Москва се проведоха фестивали с неговата драматургия. Вече години наред неговите пиеси са в афиша на големите театрални фестивали в Бродуей, Париж, Авиньон, Единбург, Москва, Токио, Сибиу. Лауреат е на престижни международни награди. В Румъния след падането на комунистическия режим той е сред най-издаваните, четените и най-играните и обичани от публиката автори. Много са книгите му и във Франция и по света. 

У нас / от пишещия тези редове/  са преведени романите: „Паника в Града на светлините“, „Господин К. на свобода“, „Планираният хаос“ , „Търговецът на начала на романи” / отличен като „Европейски роман за 2016 година”/ и наскоро „Любов като обувка, любов като чадър“,  още сборник с негови стихове „Град с един-единствен жител“, както и подборките с пиеси „Мансарда в Париж с изглед към смъртта“ и „Пътникът в дъжда”.   На наша  сцена засега са поставени само няколко от пиесите му: „Какво да правим с виолончелото” и  „Търси се стар клоун” в Народния театър „Иван Вазов” и Радиотеатъра на БНР,  „Хляб в джоба”  от  Драматичния театър, Сливен и НАТФИЗ,  „Добре дошла, Америка” в Театър „София”. Световната критика неслучайно, напълно справедливо го определи като „новия Йонеско”.

Авторски публикации 319

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Свързани публикации

Започнете да пишете термина, по който желаете да направите търсене, и натиснете Enter. Натиснете ESC за отказ.

Нагоре
error: Копи не е възможно!!!