От 14 февруари до 4 юни 2023 г. в Падуа, Италия, показват оригинали на легендарната Фрида Кало. Картините са от частната колекция на съпрузите Гелман, приятели на Фрида и Диего Ривера.
Жак Гелман и бъдещата му съпруга Наташа, и двамата от Европейски произход, се срещат в Мексико по време на гражданската война. Тяхната пламенна и „културна“ връзка ще продължи цял живот и ще се пресече с най-бурната, артистична и сантиментална двойка, известна от мексиканския следреволюционен контекст: Фрида Кало и Диего Ривера.
Жак и Наташа Гелман, очаровани от мексикански сапатистки революционен политически контекст – всеки за собствена сметка – емигрирали от Европа, както много други интелектуалци, политици и творци, през това десетилетие. Мексико се превръща в център на културни дебати и интензивна политика.
Жак Гелман е филмов продуцент от еврейски произход, роден в Санкт Петербург в богато буржоазно семейство. Наташа Захалка е родена в Моравия. Двойката се жени в Мексико през 1941 г. И двамата ентусиасти на изкуството, по време на своя живот, събират произведения на европейски и мексикански авангардни художници, от които и на все известните Фрида Кало и Диего Ривера.

Наташа продължила да разширява колекцията от съвременни произведения дори след смъртта на съпруга си през 1986 г. Богатата им колекцията от европейски авангард в апартамента им в Ню Йорк, при смъртта на Наташа през 1998 г. е дарена на Метрополитен музей.
Фрида Кало и Диего Ривера или история за любов, изкуство и още нещо… За тази любовна история, сигурно, могат да се напечатат няколко романа, но нека кажем, че става въпрос за двама души с противоположни характери, които имат бурни, и дори скандални за времето си, взаимоотношения. По външен вид, той е внушителен, тя е по-миниатюрна. Тя никога не рисува твърде големи произведения, има много автопортрети в портфолиото си, той- световно известен с гигантски стенописи, поръчвани от новото Мексиканско революционно правителство.
След среща с двойката, Кало и Ривера, Жак Гелман поръчва портрет на съпругата си Наташа. Ривера изобразява Наташа в много женствена рокля, напомняща на чувственост, нежност и красота, докато през очите на Фрида, Г-жа Гелман има по-официално и надменно поведение и именно така бива увенчана, в малко платно, от четките на мексиканката.

Изложбата е подсилена от по-малко известни творби на двойката Кало-Ривера, но също и от важна поредица от снимки на различни автори и признати автори от онова време – много репортери и журналисти, които представят основно Фрида, но и двойката в контекст политика и семеен живот. Бащата на Фрида, Гилермо, също бил известен фотограф; Фрида действа като асистент на баща си в лабораторията и е научила много за фотографското изкуство, което след това използва, за да се рекламира като художник и като политическа активистка, отделно от лошата слава на съпруга си.
И двамата пламенни комунисти, въпреки множеството им авантюри, благодарение на политическите си убеждения, Фрида и Диего винаги се помирявали.
В началото на 1954 г., след операция поради белодробна емболия, Фрида поема по своя вечен път. Но, твореца и жената , която води собственото си поетично и дискурсивно полово съществуване, заедно с политическото, въпреки патриархалния свят, който я заобикаля, е интересна и до днес. За всички следващи поколения, Фрида е емблема на своето време.
In copertina: Николас Мюрей „Фрида с фигурка на Олмека“, 1939 г. Карбонова щампа, 27,3 x 40 см Throckmorton Fine Art, Ню Йорк ©Nickolas Muray Photo Archives
Източник: TheBlackCoffee Италия; Официален партньор;