Вера Немирова

Вселената Вагнер в творчеството на Вера Немирова

ЛЕТЯЩИЯТ ХОЛАНДЕЦ“ МЕЖДУ ONLINE ИЗОЛАЦИЯТА И СБЛЪСЪКА С РЕАЛНОСТТА

Интервю на Виолета Тончева с режисьорката Вера Немирова за постановката „Летящият холандец“ в Държавна опера Варна; за пътя от детското съприкосновение с Вагнер до децата като второ „аз“ на Ерик и Сента; online изолацията на „Летящият холандец“ от обществото като паралел с covid пандемията; картините, с които електронните медии доминират съзнанието и сблъсъкът между „имиджа” и действителността; идеалът на романтизма за необходимата саможертва на жената и утопичната любов между Летящия холандец и Сента; солистите и оперната легенда Курт Ридл; вселената Вагнер в творчеството на Вера Немирова.

Благодаря! Много ме трогна и развълнува тази заслужена награда – високо признание за постижението на целия творчески колектив на Държавна опера Варна. Радостта от наградата споделя и театърът на град Рощок, с който сме в колаборация за „Хитрата лисичка“, успяла да защити едно високо ниво в интернационален мащаб.

Това за мен е едно много важно заглавие, което заема основно място в моята биография. Първото ми съприкосновение с Рихард Вагнер беше още в детска възраст, когато след като заминахме за Източна Германия, майка ми Соня Немирова стана артист-солист и прима на Оперния театър в Рощок. Първата ѝ роля се оказа Сента в „Летящият холандец“ и за мен бе изключително въздействаща цялата обстановка, в която попаднахме – оловносивото Балтийско море на Северна Германия, легендата за „Летящият холандец“ и музиката на ранния Вагнер. Учехме немски език по тази опера и хората понякога не ни разбираха, защото езикът на Вагнер е старинен, поетичен и несравним с говоримия. Майка ми се потопи в съвсем нов музикален свят, защото в далечната 1983 г. Вагнер почти не се изпълняваше у нас.

Всичко преживяно тогава се връща наново при мен, затова реших да включа във варненската си постановка две талантливи деца на възрастта, на която аз бях, когато се срещнах за пръв път с „Летящият холандец“. Те участваха в „Хитрата лисичка“, а сега ще бъдат второто “аз” на протагонистите Ерик и Сента във филм, специално заснет за нашата продукция. Мултимедията като художествено средство ще бъде силно застъпена, но не само като декоративен елемент, а като самостоен разказ.

Да, защото всъщност Летящият холандец води Сента към гибел. Тя се принася в жертва, за да го освободи от проклятието, според идеалите на романтизма, които изискват жената да се жертва, за да изкупи греха на мъжа. Доколко това е редно, стои, под въпрос в нашия епически разказ, в който музиката е силно драматична и се обръща изцяло към сетивата. Сента се бори да промени тесния свят, в който живее, така че да може да го превърне в нова родина за един „Летящ холандец“. Но не се получава, защото обществото не е годно да приеме нито него, нито нея. Тяхната любов е неземна, тя е утопия. Превърне ли се в реалност, се разбива в материалния свят.

Имаме много подходящ състав, сред който е нашата гостенка София Солови от Украйна, пристигнала в тези трудни за родината ѝ дни от Лвов във Варна, за да дебютира в ролята на Сента. Запознах се с нея в Санкт Гален през 2019 г., когато тя дебютира в моята постановка на „Русалка“. Солистките на Варненската опера Линка Стоянова и Димитринка Райчева също са разпределени в ролята на Сента. Гео Чобанов и Евгений Станимиров изпълняват ролята на Даланд, който е представен в операта като сребролюбец. Да не забравяме обаче, че във времената, когато Вагнер е писал своята опера, жените не са имали никакъв друг шанс за достойно място в обществото, освен ако не бъдат добре омъжени. Затова и Даланд предлага още първата вечер дъщеря си на пришълеца – този странен, но много богат чужденец, чийто образ в нашата постановка пресъздават Деян Вачков – прекрасен певец с голяма кариера в Испания и по света, и Марсел Бакони – гост от Унгария, който също участваше в споменатата моя постановка на „Русалка“. Ролята на Мари репетират Силвия Ангелова и Калина Жекова, Кормчията е младият и талантлив лиричен тенор Артьом Арутюнов. Специално искам да отбележа и хора, на който в тази опера на Вагнер е отредена голяма и важна роля.

Kammersänger Курт Ридл, нашият стилистичен съветник от Виена, е във възторг от солистите. Работата с него е един голям подарък. Познавам го от моите постановки във Виена, от дълги години следя творческия му път, той е истинска международна звезда. Радвам се, че прие поканата ни да работи с нашите певци както по отношение на стила, така и за специфичната артикулация на немски език в творчеството на Вагнер.

Екипът тогава е бил друг, докато нашият постановъчен екип може да се похвали със значим опит от оперните сцени в Германия. С маестро Светослав Борисов поставих преди 7 години „Летящият холандец“ в Магдебург, сега към нас се присъединиха Павлина Ойстерхус за костюмите и сценографът Чавдар Чомаков, както и Димитър Иванов, който отговаря за мултимедията. Заедно надграждаме постигнатото с нови решения. Не рециклираме нещо вече готово, а търсим още гледни точки и хвърляме нова светлина, в стремежа да бъдем в унисон с непрекъснато променящата се действителност и да реагираме адекватно. Това е наш творчески дълг.

Да притежава изключително отворени сетива, да се задълбочава в историите, които пресъздаваме, да има силна творческа позиция и визия. Тези качества са особено необходими и за музиката на Рихард Вагнер, която обожавам. Поставила съм 9 от неговите 13 опери, сред тях – „Пръстенът на нибелунга“ във Франкфурт на Майн, „Тристан и Изолда“ в Бон, „Лоенгрин“ в Базел, „Летящият холандец“ в Магдебург и Варна. Започнах с „Танхойзер“, още като съвсем млада режисьорка през 2007 г. във Франкфурт на Майн – това беше първият ми Вагнер, а през 2024 г. ще правя „Танхойзер“ за операта в Карлсруе по нов начин.

Авторски публикации 483

Свързани публикации

Започнете да пишете термина, по който желаете да направите търсене, и натиснете Enter. Натиснете ESC за отказ.

Нагоре
error: Копи не е възможно!!!