surrealism сюрреализмът

Въображението… по-важно от знанието

Сюрреализмът започва през 20-те години като движение в изкуството, обединяващо художници, мислители, писатели и изследователи, стремящи се да разрешат противоречивите състояния на съня и реалността. Стилът се основава на вярата в превъзходната реалност, във всемогъществото на съня, и в безразличната игра на мисълта. Художниците рисуват изнервящи, нелогични сцени с фотографска точност, създават странни същества от предмети от бита, и развиват техники, които позволяват изява на подсъзнанието.
Сюрреалистичните творби включват елемента на изненадата и неочакваните съпоставки; въпреки това много сюрреалисти смятат произведенията си за израз на философията на движението, а самите произведения единствено за неин артефакт.

От ляво на дясно горен ред: Пол Елюар; Жан Арп; Ив Танги; Рьоне Крьовел;

долен ред: Тристан Цара; Андре Бретон; Салвадор Дали; Макс Ернст; Ман Рей;

С експериментален художествен подход и предмет, вдъхновен от подсъзнанието, сюрреализмът изглежда труден жанр за разбиране. Провокира възприемащия, неговите представи, граници и възможности.
Терминът „сюрреализъм“ е въведен от Гийом Аполинер. Развива се от времето на Първата световна война, и италианските метафизични художници от началото на века. Най-важният му център е Париж. Основите на движението са положени през 1924 г., когато поетът Андре Бретон публикува първия „Манифест на Сюрреализма“ („Manifeste du surrealisme“), в който изразява убеждението, че рационалното мислене потиска творческите сили и въображението, и се отразява негативно на артистичното изразяване.

“Продължителността на паметта” (The Persistence of Memory, 1931) Салвадор Дали;

Идеята привлича групата художници, които в своята работа търсят освобождаване от рационализма и пълна творческа свобода. Много от художниците често са гледали и взаимствали от подобни движения като кубизма, експресионизма и пост-импресионизма. Повечето сюрреалистични художници се изразявали чрез творби, в които съчетавали реалистичен стил с нереалистична тематика. Така формално се основава сюрреалистичното изкуство.

Последният етап на сюрреализма бил след края на Втората световна война, като до този момент се разпространил по целия свят в различни форми.

“Галатея на сферите” (Galatea of the Spheres, 1952) Салвадор Дали;
Авторски публикации 104

Един коментар за “Въображението… по-важно от знанието

  1. Pingback: Royal Dali -

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Свързани публикации

Започнете да пишете термина, по който желаете да направите търсене, и натиснете Enter. Натиснете ESC за отказ.

Нагоре
error: Копи не е възможно!!!